Mikszáth Kálmán novellisztikája a Jó palócok és Tót atyafiak kötetben

  • szülőföldje gyakran visszaköszön irodalmában (Szlovákia -Szklabonya (Mikszáthfalva)
  • realizmusra törekszik (körny. személyiségformáló, ösztön, irónia, hétköznapi motívumok)
  • ezzel a két kötettel futott be
  • egyén lesz a fontos
  • lelkivilág, lélektan az események középpontjában
  • 2 embertípust mutat be (inkább regényeire is igaz):

˙  társadalom hasznos tagja, de szegény

˙  élősködő, másokat kihasználó, gazdagabb réteg

  • ironikus, humoros hangvétel – megértő, elnéző kritika nevetséges szülőföldje iránt (babonás hiedelmek, kicsinyes)
  • kettősség:
    1. tótok: lassabbak, szűkszavúbbak (hegy)
    2. palócok: közvetlenebbek, pletykásak (völgy)

  • posztmodern alkotások: legmodernebb elbeszélő stílus. Mozaikos töredezettség alapján összefüggnek a történetek Pl: Bágyi csoda, Tímár Zsófi özvegysége. Ez egy új elemzési elv.
  • Normaadó a falu véleménye, rosszindulatú feltevések, pletykák, babonás szemlélet
  • Elbeszélésmód:
    1. szabad függő: nem válik el mit mond és mit gondol, Gogol használta legelőször->analitikus, lélektani jelleg
    2. függő
    3. szabad

Novella

  • epikai műfaj
  • tömör
  • kevés szereplő
  • történet egy szálon fut, rövid idő alatt lejátszódó eseménysor
  • fordulat van benne, ami felgyorsítja az eseményeket
  • Boccacio óta népszerű műfaj

Tót atyafiak:

  • 4 elbeszélésből áll, amik kicsit hosszabbak
  • patetikus (ünnepélyes)
  • parasztság van a központban: érzelmeket, szerepet kaptak, romlatlanság jellemezte őket
  • közösség bemutatása
  • élő elbeszélés: kiszólások és szabad függő beszéd teszi közvetlenebbé
  • szereplők összekapcsolják a történeteket, visszaköszönnek eltérő történetekben

Az a fekete folt:

˙  hosszú bevezetés – késleltetés

˙  főszereplő részletes bemutatása („Olej nem tartozik az érzékeny emberek közé…” – de annak látják az olvasók)

˙  mellékszereplők kidolgozatlanok

˙  konfliktus: herceg megjelenése, lánykérése

˙  Olej Tamás erkölcsi értéke a herceg fölé emeli őt (bűntudat)

˙  folt à szimbólum: tudatlanság, becsületvesztés, hiány

˙  indulat – összetöri a tükröt, felgyújtja eddigi értékeit

˙  tehetetlenség féktelensége

 

 

Jó palócok:

  • 15 kisebb történet
  • szülőföldjén játszódik
  • humor erősebb
  • magány érzése előtérben
  • erkölcsi tisztaság jutalomnak számít
  • szereplők hálózatos kapcsolata a művekben (Gélyi János – Bágyi csoda, Szegény Gélyi János lovai)

Bágyi csoda:

˙  babonákra épít (Bágyi csoda – vörös haj erotika, könnyűvérűség jele, patak felfele folyik)

˙  tömörítés – férfi háborúban: egy mondatban leírja

˙  viszony kialakulása („Mikor lesz már lisztté az én búzám”)

˙  igeidő: múlt helyett jelenben történik – közvetlenebb

˙  kiszólások és szabad függő beszéd („No, emberek…”)

Tót atyafiak

Jó palócok

természet

falu

elbeszélő költőisége

drámai sűrítés, kihagyások

misztikum

hiedelem

szimbólumok (folt, pokol)