Csinovnyikok az orosz realizmus világában
Realizmus jellemzői:
- a XIX. században a felvilágosodás hatására alakul ki
- szembefordultak a társadalommal, és az eszményítés helyett a valóságot próbálták feltárni.
- valóság ábrázolása, hétköznapok bemutatása
- miliő elmélet – környezet meghatározza az embert
- ember és közösség kapcsolatának bemutatása
- társadalom perifériáját mutatja be
- nem bírál, csak leír, objektív ábrázolás
- Művek:
Stendhal: Vörös és fekete
Gogol: A köpönyeg
Csehov: A csinovnyik halála
A csinovnyikok:
- jellegzetes orosz hivatalnokok voltak, akik semmihez sem értettek, de szolgálati idejük bőven elegendő volt a magas összegű nyugdíjhoz.
- ők a „ felesleges emberek”
- Az írók arra mutattak rá, hogy a kishivatalnokok képtelenek saját sorsuk irányítására, bármikor történhetnek velük olyan események, amelyek kibillenthetik őket a megszokott kerékvágásból és veszélybe sodorhatják életüket.
Gogol, Csehov és Tolsztoj is használta a„felesleges ember”-t.
Akikre jellemző:
˙ monoton, egyszerű élet
˙ nincs társadalmi élete, csak a munka hajtja
˙ hiányzik az önbecsülésük- társadalom betegsége, ha egy/több ilyen ember ennyire méltatlan körülmények között él
Gogol: A köpönyeg
- groteszk (szélsőséges ellentétek párosítása)
1) félelmetes, nevetséges (pl.: szellemként visszatér)
2) hétköznapi, fantasztikus (pl.: egy egyszerű ruha megváltoztatja az életét)
- komikum és tragikum egyszerre (nevetséges mennyire függ kabáttól, belehal elvesztésébe)
- társadalom hierarchikus (pl.: tekintélyes személy)
- irónia (pl.: másolás bemutatása, mint egy nagyszerű és roppant nehéz feladat)
- Akakij Akakievics:
˙ köpönyeg megvédi őt a külvilágtól
˙ feljebb emeli a társadalmi ranglétrán
˙ elkezd társadalmi életet élni
˙ elér valami előrelépést halála előtt
˙ halála után hagy valami emléket: szelleme kísért
- narrátor kívülálló, néha kiszól, fecseg történet közben àközvetlenebb
- A groteszk hatást növeli az írói előadásmód is. A jelentéktelen, fölösleges dolgokat túlzó aprólékossággal meséli el, a fontosabbakat azonban nem említi.
Csehov: A csinovnyik halála
- Csehov groteszk előadásmódot alkalmaz, kigúnyolja a szolgalelkűséget, az alázatos tiszteletadást
- társadalmi hierarchia
- magát annyira lefokozza, hogy óriási bűnnek hiszi letüsszentést
- névi lefokozás (Cserjakov=féreg)
- neki van társasági élete (pl.: színházba jár)
- jobb módú, van családja is
- nem ér el semmit haláláig
- teljesen eltűnik világról
Tolsztoj: Ivan Iljics halála
- a történet a csinovnyik halálával kezdődik ®ezzel megmutatja a hozzátartozók véleményét a halottról
- történet Ivan betegségéről szól
- helyszín a betegszoba ahol egyedül szenved
- a hazugságok miatt egyre jobban gyötrődik
- átgondolja életét és rájön, hogy munkája miatt családját elhanyagolta elrontotta életét
- feltámadt benne az önzetlen szeretet, a jóság és a sajnálat a szenvedők iránt
- erkölcsileg megtisztulva, boldogan halt meg.
- Tolsztoj hősei megpróbálják keresni az élet értelmét, célját, ő a világ átalakításában reménykedett, azt hitte, hogy ez az átalakulás azért megy majd végbe, mert ő vagy valaki más meg fog győzni mindenkit arról, hogy jót kell cselekedni.