Madách Imre: Az ember tragédiája

Madách:

  • 1823-ban született
  • filozófiát tanult
  • aljegyzőként, képviselőként dolgozott

Az ember tragédiája

  • Arany Jánosnak küldi el, ő segít a javításban és a kiadásban
  • 1861-ben adja ki a Kisfaludy Társaság
  • a Nemzeti Színház 1883-ban mutatta be először
  • több nyelvre is lefordították

Kialakulásának körülményei:

  • a korszakra jellemző fizikai alkotás
  • a költő csalódott a liberalizmus elveiben egy tökéletes állam létrehozásában
  • öccse meghal a szabadságharcban
  • nővérét meggyilkolják
  • hatottak rá a korabeli nézetek (Nap kihűlése, emberiség kipusztulása)

Téma:

  • a teremtéstörténetet dolgozza fel
  • egyszerre dolgoz fel emberi és nemzeti alkotásokat

Ellentmondásosság:

  • optimizmus«pesszimizmus
  • stílusirányzatokban is megmutatkozik: barokk, klasszicizmus, romantika, realizmus
  • történeti szinten is megfigyelhető

Műfaj:

  • drámai költemény: párbeszédes formában íródott filozófiai tartalmú verses mű, elődje Goethe Faustja

Szerkezet:

  • 15 színből áll
  • keretes szerkezet (1,2,3,15 biblikus szín)
  1. Az I. szín a bibliai teremtés befejező részét mutatja be.
    Lucifer ekkor még főangyal, ellenszegülése miatt válik Sátánná, nem hódol be az úrnak ő a „tagadás ősi szelleme”
  2. A II. színben megjelenik az első emberpár, akik teljes harmóniában élnek a természettel, és egymással.
    Ádám szeretne saját lábára állni, választani jó és rossz között, saját sorsa irányítójává válni,maga hagyja el az édent, mert „idegen már, s kietlen ez a hely”.
  3. A III. színben már nincs meg a harmónia a természettel
    Ádám azzal a hittel vág neki a történelemnek, hogy az ember és a világ végtelen értékek forrása, saját lábunkra állva ezeket megvalósíthatjuk. Lucifer pedig ezeket az értékeket akarja lerombolni, bebizonyítani Ádámnak, hogy létezés értéktelen, az anyag, a bűn, és a rossz mindenható
  • közöttük 11 történeti szín
    1. 4. szín Egyiptom:
      • „egy milliók miatt”
      • rabszolgaság (tézis)«szabadság (antitézis)
    2. 5. szín Athén:
      • egyén szabadsága«népakarat
      • szabadság és egyenlőség kölcsönösen kioltja egymást (a tömegek tudatlansága miatt)
    3. 6. szín Róma:
      • gyönyör«erkölcs
      • morális tehetetlenségből, az eszméktől való elfordulásból Péter apostol megjelenése lendíti ki.
      • Az új eszme, a kereszténység által képviselt szeretet, illetve testvériség lenne hivatott arra, hogy föloldja és perspektívát adjon a szabadság és egyenlőség antitézisének.
    4. 7. szín Konstantinápoly:
      • testvériség eszme
      • dogmatikai viták®keresztes háborúk®nincs egyéni boldogság sem
    5. 8. szín Prága I.:
      • a tudományok világába menekül Ádám
      • Kepler ég kutatása «horoszkóp gyártása a megélhetésért
      • végén álomba merül
    6. 9. szín Párizs (álomszín):
      • forradalom, az uralkodó eszmék együtt érvényesülnek
      • a gyakorlat eltorzítja az ideákat
      • önjelölt népvezérek csúfítják a jelszót
    7. 10.szín Prága II.:
      • értelmezi az álomban történteket
      • látja az esemény bűnét és erényét
      • ezzel hitet tesz a 48-as forradalomba, kiáll a liberalizmus mellett
    8. 11.szín London:
      • a liberalizmus győzelme, a szabad verseny világa
      • egyetlen értékmérő a pénz, amelyen nemcsak árut, hanem eszmét és érzelmet is lehet vásárolni
      • felismerés, hogy az élet önmagában képtelen szabályozni önmagát, a szabadság korlátok nélkül önmagát számolja fel, s vezet el az élet értelmetlenségének felismeréséhez
        ®szín végi haláltánc
    9. 12. szín Falanszter:
      • az ésszerűség és a ráció szabja meg a határokat
      • az ész uralma azonban leszűkíti és elszürkíti a sokszínű és gazdag életet, kizárja belőle mindazt, ami a ráción innen vagy túl van: a művészetet, az érzelmeket, az emberi vonzalmat.
      • szabadság leveszi ugyan az ember válláról az egyéni döntés és felelősség terhét, de meg is fosztja mindattól, ami emberivé teszi az életet
      • itt is a haszonélvezet uralkodik, mint Londonban, csak itt egy központi akaratnak alárendelve
    10. 13. szín az űr:
      • Ádám ki akar szakadni a földi világból
      • a test kiszakadása annak pusztulását jelenti -> Ádám rájön, hogy a szabadságnak társadalmi és természeti határa is van
      • a Föld Szellem megszólítja Ádámot
      • felvetődik a küzdelem és cél kettősségének problémája
      • a küzdelem fontosságát hirdeti
    11. 14. szín hóval, jéggel borított világ:
      • ember és természet viszonyát ábrázolja, a természet győzelmét az ember felett
      • az ember megszűnik ember lenni küzdelme a létért zajlik
      • előre vetíti az ember vereségét „sok az eszkimó, kevés a fóka”
      • A XIX. századi természettudományos és filozófiai eszmék hatása és jelentkezése a tragédiában

Filozófiai hatások:

  1. Hegel: a dialektika elve. A szabadság és meghatározottság nem egymást kizáró, hanem egymást feltételező fogalmak. Azaz az ember szabad, de nem korlátok nélkül az, természeti, antropológiai és szociális meghatározottsága együtt jár szabad voltával.

A mű értelmezése:

  • A legfőbb probléma a világ alakíthatóságának illetve determináltságának kérdése.
  • Ádám a romantikus liberalizmus titánfelfogásának eszméjét képviseli, a XIV. szín borzalmáig hisz a célelvű fejlődésben, a világ alakíthatóságában.
  • Lucifer képviseli, a természeti, tudományos és lélektani determinizmust.
  • Madách végig viszi a polgári liberalizmus nagy eszméinek kialakítását, uralomra jutását, s tragikus ellentmondásainak lehetséges következményeit. Ehhez kapcsolja a természetből, a ráció segítségével kiszakadó ember tragikus sorsának elemzését, mely szükségszerűen vezet ember és természet antitéziséig, a természeti végzet győzelméig az emberi világ fölött.
  • Ádám és Lucifer a hegeli dialektika két ágát képviseli, tézisfigurák, eszmehordozók. Éva kiegyenlítő szerepet tölt be sokarcúságával, az egymást követő színekben egymásnak ellentmondó jellemvonásaival az élet és természet sokarcúságát és sokféleségét jelképezi.