Madách Imre: Az ember tragédiája
Madách:
- 1823-ban született
- filozófiát tanult
- aljegyzőként, képviselőként dolgozott
Az ember tragédiája
- Arany Jánosnak küldi el, ő segít a javításban és a kiadásban
- 1861-ben adja ki a Kisfaludy Társaság
- a Nemzeti Színház 1883-ban mutatta be először
- több nyelvre is lefordították
Kialakulásának körülményei:
- a korszakra jellemző fizikai alkotás
- a költő csalódott a liberalizmus elveiben egy tökéletes állam létrehozásában
- öccse meghal a szabadságharcban
- nővérét meggyilkolják
- hatottak rá a korabeli nézetek (Nap kihűlése, emberiség kipusztulása)
Téma:
- a teremtéstörténetet dolgozza fel
- egyszerre dolgoz fel emberi és nemzeti alkotásokat
Ellentmondásosság:
- optimizmus«pesszimizmus
- stílusirányzatokban is megmutatkozik: barokk, klasszicizmus, romantika, realizmus
- történeti szinten is megfigyelhető
Műfaj:
- drámai költemény: párbeszédes formában íródott filozófiai tartalmú verses mű, elődje Goethe Faustja
Szerkezet:
- 15 színből áll
- keretes szerkezet (1,2,3,15 biblikus szín)
- Az I. szín a bibliai teremtés befejező részét mutatja be.
Lucifer ekkor még főangyal, ellenszegülése miatt válik Sátánná, nem hódol be az úrnak ő a „tagadás ősi szelleme” - A II. színben megjelenik az első emberpár, akik teljes harmóniában élnek a természettel, és egymással.
Ádám szeretne saját lábára állni, választani jó és rossz között, saját sorsa irányítójává válni,maga hagyja el az édent, mert „idegen már, s kietlen ez a hely”. - A III. színben már nincs meg a harmónia a természettel
Ádám azzal a hittel vág neki a történelemnek, hogy az ember és a világ végtelen értékek forrása, saját lábunkra állva ezeket megvalósíthatjuk. Lucifer pedig ezeket az értékeket akarja lerombolni, bebizonyítani Ádámnak, hogy létezés értéktelen, az anyag, a bűn, és a rossz mindenható
- közöttük 11 történeti szín
- 4. szín Egyiptom:
- „egy milliók miatt”
- rabszolgaság (tézis)«szabadság (antitézis)
- 5. szín Athén:
- egyén szabadsága«népakarat
- szabadság és egyenlőség kölcsönösen kioltja egymást (a tömegek tudatlansága miatt)
- 6. szín Róma:
- gyönyör«erkölcs
- morális tehetetlenségből, az eszméktől való elfordulásból Péter apostol megjelenése lendíti ki.
- Az új eszme, a kereszténység által képviselt szeretet, illetve testvériség lenne hivatott arra, hogy föloldja és perspektívát adjon a szabadság és egyenlőség antitézisének.
- 7. szín Konstantinápoly:
- testvériség eszme
- dogmatikai viták®keresztes háborúk®nincs egyéni boldogság sem
- 8. szín Prága I.:
- a tudományok világába menekül Ádám
- Kepler ég kutatása «horoszkóp gyártása a megélhetésért
- végén álomba merül
- 9. szín Párizs (álomszín):
- forradalom, az uralkodó eszmék együtt érvényesülnek
- a gyakorlat eltorzítja az ideákat
- önjelölt népvezérek csúfítják a jelszót
- 10.szín Prága II.:
- értelmezi az álomban történteket
- látja az esemény bűnét és erényét
- ezzel hitet tesz a 48-as forradalomba, kiáll a liberalizmus mellett
- 11.szín London:
- a liberalizmus győzelme, a szabad verseny világa
- egyetlen értékmérő a pénz, amelyen nemcsak árut, hanem eszmét és érzelmet is lehet vásárolni
- felismerés, hogy az élet önmagában képtelen szabályozni önmagát, a szabadság korlátok nélkül önmagát számolja fel, s vezet el az élet értelmetlenségének felismeréséhez
®szín végi haláltánc
- 12. szín Falanszter:
- az ésszerűség és a ráció szabja meg a határokat
- az ész uralma azonban leszűkíti és elszürkíti a sokszínű és gazdag életet, kizárja belőle mindazt, ami a ráción innen vagy túl van: a művészetet, az érzelmeket, az emberi vonzalmat.
- szabadság leveszi ugyan az ember válláról az egyéni döntés és felelősség terhét, de meg is fosztja mindattól, ami emberivé teszi az életet
- itt is a haszonélvezet uralkodik, mint Londonban, csak itt egy központi akaratnak alárendelve
- 13. szín az űr:
- Ádám ki akar szakadni a földi világból
- a test kiszakadása annak pusztulását jelenti -> Ádám rájön, hogy a szabadságnak társadalmi és természeti határa is van
- a Föld Szellem megszólítja Ádámot
- felvetődik a küzdelem és cél kettősségének problémája
- a küzdelem fontosságát hirdeti
- 14. szín hóval, jéggel borított világ:
- ember és természet viszonyát ábrázolja, a természet győzelmét az ember felett
- az ember megszűnik ember lenni küzdelme a létért zajlik
- előre vetíti az ember vereségét „sok az eszkimó, kevés a fóka”
- A XIX. századi természettudományos és filozófiai eszmék hatása és jelentkezése a tragédiában
- 4. szín Egyiptom:
Filozófiai hatások:
- Hegel: a dialektika elve. A szabadság és meghatározottság nem egymást kizáró, hanem egymást feltételező fogalmak. Azaz az ember szabad, de nem korlátok nélkül az, természeti, antropológiai és szociális meghatározottsága együtt jár szabad voltával.
A mű értelmezése:
- A legfőbb probléma a világ alakíthatóságának illetve determináltságának kérdése.
- Ádám a romantikus liberalizmus titánfelfogásának eszméjét képviseli, a XIV. szín borzalmáig hisz a célelvű fejlődésben, a világ alakíthatóságában.
- Lucifer képviseli, a természeti, tudományos és lélektani determinizmust.
- Madách végig viszi a polgári liberalizmus nagy eszméinek kialakítását, uralomra jutását, s tragikus ellentmondásainak lehetséges következményeit. Ehhez kapcsolja a természetből, a ráció segítségével kiszakadó ember tragikus sorsának elemzését, mely szükségszerűen vezet ember és természet antitéziséig, a természeti végzet győzelméig az emberi világ fölött.
- Ádám és Lucifer a hegeli dialektika két ágát képviseli, tézisfigurák, eszmehordozók. Éva kiegyenlítő szerepet tölt be sokarcúságával, az egymást követő színekben egymásnak ellentmondó jellemvonásaival az élet és természet sokarcúságát és sokféleségét jelképezi.