A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikáció címzett és feladó közt üzenetekkel, kódokkal történik, amik nyelvi (verbális) és nem nyelvi (nonverbális) jelekből állnak össze. A kommunikáció 80%-át a nem nyelvi jelek teszik ki.
- rejtett rendszer, ami kiegészíti a verbális kommunikációt
- érzékelésük, értelmezésük többnyire nem tudatos
- megerősíthet, vagy elbizonytalaníthat a verbális kommunikációban
FAJTÁI:
- gesztusnyelv – kommunikáció közben tett mozgások, cselekvések, hely és
helyzetváltoztatások tartoznak ide
pl.: fej: egyértelmű, jól megkülönböztethető jelek;
kéz: sokféle jelentést hordoz, feszültség fő megmutatkozási helye
- testtartás – lehet álló, ülő, mozgóhelyzet
pl.: egymás mondandója iránti érdeklődés – felvesszük a másik ember testhelyzetét, tartását
zárkózottságra, érdeklődés hiányára utal – karba tett kéz, keresztbe tett láb, elfordulás
büszkeség, vidámság kifejezése – kihúzza magát
- mimika – arcizmok mozgatása, általában nem tudatos kifejező eszköz
érzelmi viszonyokat tükrözi
pl.: szemöldök ráncolása – rosszallás
szem: kitágult pupilla – öröm jele
ásítás – fáradtság, unottság jele
száj: mosoly – öröm, elégedettség jele
- tekintet – öntudatlan jel, ami nagy szerepet játszik a kapcsolatteremtésben
visszajelzést ad feladónak, kifejezi a szimpátiát, a téma iránti érdeklődés
mértékét
- szünet, csend – a másik iránti tiszteletet fejezi ki, a kommunikáció passzív része, ami szintén kapcsolatteremtő szerepet tölt be
Fontos lehet még a kommunikációban a beszédtempó, hangerő, hangsúlyozás.
Nonverbális kommunikáció célja:
kapcsolatteremtés, tartás, zárás
érzelmek kifejezése
verbális kommunikáció pontosítása, erősítése, gyengítése
egyén bemutatása, kifejezése
Az emberek nagy része adott nonverbális jelekből gazdálkodik, így egy emberhez lehet társítani bizonyos nonverbális jeleket, ami jellemző rá.
(pl.: jellegzetes hangsúlyozás, mimika, reakció egy szituációra.)