A magányélmény kifejezése Csokonai Vitéz Mihály költészetében
Élete:
Csokonai Vitéz Mihály (1773- 1805) 1773-ban született Debrecenben protestáns szellemiségű, mezővárosi polgár öntudatú családban. Csokonai életében a veszteségek sorozata a Debreceni Református Kollégiumból való kizáratásával kezdődött – ettől kezdve az idillikus kollégiumi éveket a valós társadalomba való beilleszkedés kudarcai váltották fel. A fiatal költő nem talált mecénásokat, állás nélkül maradt, beleszeretett a komáromi Vajda Júliába (Lilla), de a lány máshoz ment feleségül. Az irodalmi életbe sem tudott beilleszkedni, a végső csapást pedig az 1902-es tűzvész jelentette, amiben leégett a család háza.
Magányélmény kialakulásának okai:
1) kicsapták a gimnáziumból, indulatos beszéddel távozott
2) szerelmi kudarc: Lilla máshoz ment férjhez
3) anyagi sikertelenség (halála fele indult csak be)
De ez után születtek legnagyobb versei.
3-féle magány fogalmazódik meg verseiben:
- választott magány – amit az ember maga választ, amire szüksége van
- kényszerült magány – ami a társadalmi kirekesztettség eredménye
- áldott magány – lelki béke megtalálása, ami az alkotásra kész állapotot is jelenti,
amit teljesen a halálban ér csak el
Műveinek műfaja: elégico-óda – kevert műfaj
elégia: értékvesztést ír le, kitaszította a társadalom („Vállat rándít, aki sorsom hallja”,
„Úgy rohannak rám, mint ellenségre.”)
óda: megszólító, magasztos hangnem természeti jelenség felé („Ó, Tihanynak ríjjadó
leánya!”)
Stílus szintézissel pótolja a magyar irodalmi hiányokat.
Jellemzőek az évszak toposzok: lélekállapotokat mutatnak be -> búcsú a létállapotnak magának az életnek
A magányt mutatja be, ez a modern ember létélménye!
A művek ódaszerűből egyre elégikusabbá váltak:
I. Az estve
II. A magánossághoz
III. A tihanyi echohoz
IV. Reményhez
Az estve
- óda
- első rész rokokó egy bensőséges alkonyi képet látunk, ám ebbe mélabús érzelmek keverednek
- a második részben az emberi diszharmonikus világot mutatja be, retorikusság, fogalmi túlsúly
- a harmadik rész szentimentalista hangvételű, visszafordul a természethez, elvonul magányába
- jellemzője a választott magány megléte, inkább elvonul a megromlott emberek közül a természetbe
MAGÁNOSSÁGHOZ
- címe nagybetűs ez megszemélyesíti, felnöveszti a megszólított elvont fogalmat
- a hangnem kevert, én-te viszonyra utaló, bensőséges, távolságtartóbb, érvelő, leíró
- rokokó és klasszicista jegyek
- a költő a magányban találja magát
- ez után egy természetvíziót látunk allegorikus leírásmóddal
- szélsőséges ellentéteket tartalmaz (gyötrelem-hazatalálás, kitaszítottság-megtisztelt életmód)
- a beszélő eleinte egyes számban beszél, majd egy közösség tagjaként szólal meg
- a magány egyszerre oka és megoldása a boldogtalanságnak, így megtaláljuk benne a választott és a kényszerült magány
- az egyetlen igazi megoldás az „édes halál”
A Tihanyi Ekhóhoz
- ekhó (visszhang) szerepe: megerősítik a költőt saját mondandójában, olyan, mint egy megértő barát, hangsúlyosabb az egyedüllét, mert önmagának felel
- szentimentalista jegy: természetet durvának, ridegnek mutatja be, de valójában befogadja őt, nem negatívok
- Rousseau vissza a természethez elv – ember akkor volt jó, amikor civilizálatlan világ volt
- 3as idősík:
˙ múlt – kitaszították
˙ jelen – magányos, értéktelen állapot
˙ jövő – költészet örök, reméli, halála után értékelni fogják
- pictura – táj leírása (lehet emberé is)
- sententia – elmélkedés erkölcsi tételről – Rousseaunak igaza volt-e?
A Reményhez
- érték és időszembesítés:
lélek tájai természetben kivetítve
˙ régmúlt – értéktelített („Kertem nárciszokkal végig ültetéd…”, „LILLA szívét kértem és
o megadá az ég.”)
˙ közel múlt – értékvesztés – azonnali, nagy változás: tavasz à tél („Tavaszom, vígságom téli
o búra vált”, „Ó, csak LILLÁT hagytad volna”)
˙ jelen – értékvesztett, feladott állapot („Hagyj el, ó, Reménység!”) csak halál a
o megoldás („Fáradt lelkem égbe, Testem főldbe vágy.”)
- elbúcsúzás: („Kedv! Remények! Lillák! Isten véletek!”) à Lilla nem csupa nagybetű = általánosítva minden nőtől, magától a szerelemtől, élet értelmétől, boldogságtól is búcsúzik
- elégico-óda: reményhez szól, magasztos, +/- tulajdonság együtt („Égi tűnemény” „Csalfa, vak Remény”)
- létélmény, egzisztenciális magány
- benne ellentétek és párhuzamok találhatóak