A művészsors tükröződése Janus Pannonius lírájában
- magyar humanista költő – emberi sors a középpontban, meg kell felelni eszményeknek, társadalomnak
- Nem találja a helyét Magyarországon, visszavágyik Itáliába
mert:
˙ magyarok nem fogadták jól
˙ nem méltányolták tudását
˙ nagy törés életében, hogy nem értékelik (Saját lelkéhez: „csak nyomorult ember, csak ez az egy sose légy”)
˙ epigrammák helyét lassan átveszik az elégiák
˙ elején erős személyiség, végén már összeroppan (Pannónia dicsérete: „Szellemem egyre dicsőbb és általa híres e föld!”)
- Janus Pannonius célja az volt, mint Balassié is, hogy védje az országot, csak ő ezt a műveltséggel akarta elérni. Szerinte „hívő ember költő nem lehet”, mivel a vallás korlátozza a művészetet. Balassinál ezzel szemben megmarad a vallásos kötődés.
- Janus Pannonius kedveli a klasszicista antik mintákat, míg Balassi költészete a trubadúr költészethez nyúlik vissza,a középkorba.
Pannónia dicsérete
- teljes önbizalom, költő miatt lesz híres az ország („Szellemem…általa híres e föld”)
- pozitív fejlődést ír le az országban, elégedett („S most Pannónia is ontja a szép dalokat”)
- Magyarország kezdi felvenni a versenyt Itáliával
- reneszánsz motívum: emberközpontú, eredetiség, tehetség a fontos, az hozza a fejlődést
- epigramma, lendület jellemző
Egy dunántúli mandulafáról
- mandulafa metafora = költő : merész
- érték: csodaszép
- de szenved és búskomor
- reménytelen, hiába várta a változást, fejlődést („oly nehezen vártad az ifjú Tavaszt”)
- rideg környezet = Magyarország: („pannon-föld északi hűs rögein…a télben”)
- nem megfelelő környezete mandulafához, kitaszítja, elpusztítja
- rügyeket rögtön lefagyasztja („csodaszép rügyeit zuzmara fogja be majd”)
- elégikus hangvétel, eltűnik az epigrammára jellemző lendület
Búcsú Váradtól
- gyors térbeli és időbeli mozgás
- térben távolodik, felsorolja Nagyvárad értékeit:
- szobrok
- forrás
- könyvtár
- Szt. László legenda
- = utal műveltségre, egészségre, történelmi örökségre (humanista értékrend)
- táj, mint lélek tükre fagyos, elhalt
- refrén - „Hajrá, fogyjon az út, társak, siessünk”, örül, hogy elmegy, minél messzebb jár, annál szebb emlékeket emleget fel, idő megszépíti
- már nincs kapcsolatban a fejlődéssel, már csak kívülről látja
Saját lelkéhez
- elégia, disztichonok építik fel
- naturalizmus – leírja, milyen gyenge, sebezhető a teste („Örökös nátha csöpög, leszivárog nedves agyamból”)
- lelke és szelleme kitűnő, azért szenved, mert rossz a teste: („észt adott…bátorságot…ízlést…jóérzést…művészetet”)
- Külseje ellen nincs kifogása: („éppen elég magas és külseje kellemes”)
- „Csak az a baj, hogy e test oly gyönge, a tagjai véznák”
- Teljesen feladja, már nem érték emberi lét, hiába van szelleme, a teste megöli: („Csak nyomorult ember, csak ez az egy sose légy”)
- művészet, tudás már nem ér semmit ép test nélkül
- TBC-ben halt meg
Műfajváltozás: racionális epigrammától melankólikus elégiáig
Nem csak művészként, hanem humanista gondolkodóként is megtörik