Shakespaere: Rómeó és Júlia

Shakespeare:

  • dolgozott színész, író, rendező és színházrészvényesként
  • Globe színházban alkotott sokat
  •  
  1. fiatal évei: V. Henrik, Szentivánéji álom
  2. nagy tragédiák évei: Romeo és Júlia, Hamlet, Othello
  3. színművek évei: Vihar

Romeo és Júlia

első dráma, aminek a szerelem áll a középpontjában, ami ellentétben áll az addigi érdekházassággal

tragédia (nagy értékvesztések vannak benne: ezek ártatlan emberi életek elmúlása /Rómeó, Júlia, Tybalt, Mercucius,/, illetve erkölcsi vesztességek, mint például a szerelem, a barátság és bizalom pusztulása.)

a szereplők környezete befolyásolja és megöli őket

reneszánsz: szereplők jellemén van a hangsúly

Shakespeare életének talán egyik legnagyobb műve. Alkotói korszakának első részében, az 1500-as években íródott.

A mű hordozója a párbeszéd/dialógus és az egész történet konfliktusokra épül.

Felépítése:

  1. Expozíció:             Verona, két család (Capulet és Montague) közti viszály bemutatása
  2. Bonyodalom:
    • Romeo és Júlia találkozása, egymásba szeretése
    • Parishoz akarják adni, Júliának dönteni kell családnak való kötelesség és boldogság közt
    • egyik fordulópontja Tybalt (haragtartó, lobbanékony, agresszív) és Mercucius halála, amiért Rómeó volt a felelős, és aminek következtében az ifjúnak menekülnie kell. Innentől fogva már két szálon futnak az események, hisz Veronában és Montavában is egyre bonyolultabbá válik minden. Ez egy tipikus reneszánsz vonás.
  3. Konfliktus:

a)    A két híres veronai család a Capulet és Montague már régóta ádáz ellenségek voltak, de a sors különös fintorának köszönhetően a két család gyermekei egymásba szeretnek. A mű fő konfliktusát az adja, hogy a gyermekek és a szülők akarata összeütközik.

b)   akkori értékrend szerint születés alapján kerülünk egy adott csoportba, név kötelez:

„Ó, Romeo, mért vagy te Romeo?
Tagadd meg az atyád, neved hajítsd el,
S ha nem teszed meg, esküdj édesemmé
És nem leszek Capulet én se többé.”

A reneszánsz ezzel szemben áll, képviseli a szabadságvágyat, aki rátermett, az kiszabadulhat
Rómeó és Júlia képviselik az újat, a szabadságot, a reneszánsz eszméjét, akik csak a szokást vetették el, nem az erkölcsöket, hiszen összeházasodtak.

  1. Végkifejlet:
  • Miután Romeót száműzték Tybalt megöléséért, Júlia megtévesztésként családja számára beveszi a halált színlelő szert, hogy elkerülje a kényszerházasságot, ekkor Romeo váratlanul hazatér, így kedvesét ő is halottnak hiszi, ezért öngyilkos lesz. Júlia magához térte után holtan találja Romeot és ő is öngyilkos lesz.
  • A mű végére egy jellemváltozást észlelhetünk, miszerint a mű elején Rómeó egy fiatal ficsúrként megy be a bálba és Júlia is csak egy kislány volt még akkor, viszont a mű végére szerelmük miatt képesek voltak egymás miatt, egymásért felelősséget vállalni, és tetteikért is felelősséget vállaltak és képesek döntéseket hozni. Így pár nap alatt felnőtté váltak.
  • A két család ostoba, értelmetlen harcából fakadó vesztességeknek köszönhetően, minden átértékelődött a mű végére. Harc helyett béke lesz a családok között. Ezzel Shakespeare egy olyan gondolatot fogalmazott meg, miszerint a radikális változások bekövetkezésére mindig valami nagy áldozatra van szükség.