Shakespaere: Rómeó és Júlia
Shakespeare:
- dolgozott színész, író, rendező és színházrészvényesként
- Globe színházban alkotott sokat
- fiatal évei: V. Henrik, Szentivánéji álom
- nagy tragédiák évei: Romeo és Júlia, Hamlet, Othello
- színművek évei: Vihar
Romeo és Júlia
első dráma, aminek a szerelem áll a középpontjában, ami ellentétben áll az addigi érdekházassággal
tragédia (nagy értékvesztések vannak benne: ezek ártatlan emberi életek elmúlása /Rómeó, Júlia, Tybalt, Mercucius,/, illetve erkölcsi vesztességek, mint például a szerelem, a barátság és bizalom pusztulása.)
a szereplők környezete befolyásolja és megöli őket
reneszánsz: szereplők jellemén van a hangsúly
Shakespeare életének talán egyik legnagyobb műve. Alkotói korszakának első részében, az 1500-as években íródott.
A mű hordozója a párbeszéd/dialógus és az egész történet konfliktusokra épül.
Felépítése:
- Expozíció: Verona, két család (Capulet és Montague) közti viszály bemutatása
- Bonyodalom:
- Romeo és Júlia találkozása, egymásba szeretése
- Parishoz akarják adni, Júliának dönteni kell családnak való kötelesség és boldogság közt
- egyik fordulópontja Tybalt (haragtartó, lobbanékony, agresszív) és Mercucius halála, amiért Rómeó volt a felelős, és aminek következtében az ifjúnak menekülnie kell. Innentől fogva már két szálon futnak az események, hisz Veronában és Montavában is egyre bonyolultabbá válik minden. Ez egy tipikus reneszánsz vonás.
- Konfliktus:
a) A két híres veronai család a Capulet és Montague már régóta ádáz ellenségek voltak, de a sors különös fintorának köszönhetően a két család gyermekei egymásba szeretnek. A mű fő konfliktusát az adja, hogy a gyermekek és a szülők akarata összeütközik.
b) akkori értékrend szerint születés alapján kerülünk egy adott csoportba, név kötelez:
„Ó, Romeo, mért vagy te Romeo?
Tagadd meg az atyád, neved hajítsd el,
S ha nem teszed meg, esküdj édesemmé
És nem leszek Capulet én se többé.”
A reneszánsz ezzel szemben áll, képviseli a szabadságvágyat, aki rátermett, az kiszabadulhat
Rómeó és Júlia képviselik az újat, a szabadságot, a reneszánsz eszméjét, akik csak a szokást vetették el, nem az erkölcsöket, hiszen összeházasodtak.
- Végkifejlet:
- Miután Romeót száműzték Tybalt megöléséért, Júlia megtévesztésként családja számára beveszi a halált színlelő szert, hogy elkerülje a kényszerházasságot, ekkor Romeo váratlanul hazatér, így kedvesét ő is halottnak hiszi, ezért öngyilkos lesz. Júlia magához térte után holtan találja Romeot és ő is öngyilkos lesz.
- A mű végére egy jellemváltozást észlelhetünk, miszerint a mű elején Rómeó egy fiatal ficsúrként megy be a bálba és Júlia is csak egy kislány volt még akkor, viszont a mű végére szerelmük miatt képesek voltak egymás miatt, egymásért felelősséget vállalni, és tetteikért is felelősséget vállaltak és képesek döntéseket hozni. Így pár nap alatt felnőtté váltak.
- A két család ostoba, értelmetlen harcából fakadó vesztességeknek köszönhetően, minden átértékelődött a mű végére. Harc helyett béke lesz a családok között. Ezzel Shakespeare egy olyan gondolatot fogalmazott meg, miszerint a radikális változások bekövetkezésére mindig valami nagy áldozatra van szükség.