Sorsvállalás tudatossága Radnóti költészetében

Radnóti Miklós zsidó származású költőnk, származása miatt rengeteg sérelem éri.

Felesége Gyarmati Fanni, aki halála után is kitart a költő mellett, 2014-ben halt meg.

Többször is behívták munkaszolgálatra, ez idő alatt írta eclogáit.

Idilli költőként ismerjük meg, ám az erőltetett menet során összetörik, kibontakozik a sorsvállalás költészetében.

Kérdéseket tesz fel:

-   Mi a várható sors?

-   Mi ennek az értelme?

Ez a küldetés nem újszerű.

Radnóti nem menekül el, lángként őrzi a humanizmust az embertelenségben, mikor ő is halálra van ítélve, ezzel mártír szerepet vállal. Nem csak művészi, hanem tényleges értelemben is, elmenekülhetne, de nem teszi, felvállalja az erőltetett menetet.

Ebből is tudhatjuk, hogy az a vád, hogy azért vette fel a katolikus vallást, hogy meneküljön csak rágalom. Tudja, hogy a közösségért felelősséggel tartozik.

Kezdetben költészetének meghatározója az életöröm, erotika, pogány szemlélet.

Az idill végig megvan a körülmények és a vers hangulata között egyre nagyobb a szakadék.

Járkálj csak halálraítélt

  • 1936-ban jelent meg azonos című kötetben
  •  követendő magatartás megfogalmazása egyszerű mondatokban, a közmondások szintjén érvényesül
  • a mártírsors érzése összefonódik az élet derűs élvezetének vágyával
  • A szerelem, az otthon, a barátok, a kultúra gyönyörűségeit naplószerűen szólaltatta meg.
  • A költemény az érzékletes képekben él, a félelem és a tisztaság is csak kijelentés. 
  • Bibliai kép (Jézusok), a gyermek jelzővel növeli az ártatlanságot

 

Eclogák:

  • Utolsó éveiben Radnóti lírájának tartalma és lényege: küzdelem a költészet eszközeivel a megtébolyult embertelenség ellen. Egy sajátos antik műfajt újít fel és honosít meg a háborús esztendőkben: az eklogát.
  • Az ő eklogái afféle „háborús idillek”: a háború borzalmai között őrzik a békés élet szépségét. (művészet és szellem ereje)
  • Az ekloga (ecloga) görög eredetű lírai műfaj, gondolatok, érzések szembesítésére alkalmazott dialogikus forma amely idilli, bukolikus azaz pásztori világot mutat be hexameteres verseléssel. Eredetileg szemelvényt jelent.
  • Theokritosz (Kr. e. 3. század) szicíliai görög költő hagyatékában maradt ránk 31, hexameterekben írt rövid költemény; ezeket eidüllionnak („képecske”) nevezték el. Ebből származik az idill szó. Theokritosz költeményeinek legeredetibb darabjai a bukolikák: párbeszédes pásztori költemények. A görög költő bukolikáit a fiatal Vergilius (Kr. e. 70-19) honosította meg a római költészetben. Ezekből tíz válogatott költeményt adott közre Eclogae („szemelvények”, „válogatások”) címmel. Vergilius óta az utókor az ecloga szót is használta bukolika helyett műfaji megnevezésként.
  • A magyar irodalomban a pásztori költészet komoly hatással volt Balassi Bálint, Zrínyi Miklós, Csokonai Vitéz Mihály műveire. Radnóti Miklós költészetében válik az ekloga az életmű reprezentatív műfajává, kifejezve a személyes sors, a költői feladat, a társadalmi-politikai helyzet legfontosabb problémáit.
  • Radnóti is fordította Vergilius eclogáit ( a Pásztori Magyar Vergilius című kötet számára lefordította Vergilius IX. eclogáját), valamint 8 eclogát és egy előhangot írt.

 

Hetedik ecloga

  • 1944-ben jelenik meg, a bori lágerben született első költeménye
  • Fanninak írta
  • hexameterben íródott
  • megszólítás bizalmas, csak egy emberhez szóló beszéd
  • szerelmi vallomásként zárul
  • minden szakasz egy egység, de ezek között kapcsolatok vannak
  • szóismétlések, párhuzamok
  • a borzalmakat úgy írja le mintha természetes lenne
  • látomásos vers
  • második szakaszban az otthonát idézi fel
  • a harmadik részben a versírást fogalmazza meg
  • a negyedik szakaszban fontos szerepet játszik az alliteráció
  • az ötödik szakaszban visszatér a kezdeti képhez, a képzelet ragadta el, de a valóság visszarántotta
  • utolsó szakaszban elhangzik a vallomás mely a kétségbeesés és számvetés is, a vágyakozás és a kétségbeesés együttes megfogalmazása : "nem tudok én meghalni se, élni se nélküled immár."

Erőltetett menet

  • Radnóti búcsúverseinek egyike
  •  a vers szerkezete egy belső vita alakulását követi
  • egyes szám harmadik és első személyű fogalmazás
  • kételkedés és a bizakodás egymásba csúszása
  • a kétségbeeséstől a lázas reménykedésig ível
  • a keserűen gúnyos dünnyögés hangos kiáltozásba vált
  • a beletörődés, a valóság képét a belső lelkesültség, a boldogság látomása váltja föl

Razglenicák

  • a versek Radnóti naplóversei közé sorolhatók
  • a szó magyarul képeslapot jelent
  •  egy halálba tántorgó ember, egy kivételes érzékenységű és erkölcsű költő feljegyzései
  • az első kettőben még az idilli hangulat megvan ám a második kettőben a költő teljesen összeomlik, már nem is rímelnek a versek