A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A kommunikáció: tájékoztatás, információk cseréje, közlés valamint erre szolgáló eszköz: a nyelvi és nem nyelvi jelrendszer segítségével. A kommunikáció a latin eredetű communicatio = közzététel, megadás főnévből származik. Létrejöhet élőlények, ember és gép valamint gépek közt is.
A kommunikáció folyamata
Minden folyamatot, melyben legalább 2 résztvevő valamilyen jelrendszer felhasználásával egymással közöl valamit, kommunikációnak nevezzük. Ahhoz, hogy ez létrejöhessen, több tényezőre van szükség:
- a résztvevők, azaz a feladó és a címzett. A feladó az, aki a jelek segítségével üzenetet küld a címzettnek. A címzett az üzenetet felfogja, értelmezi és ha módja van rá, akkor válaszol.
- az üzenetet kifejező, összefüggő jelet kódnak nevezzük. Vannak nyelvi (verbális) és nem nyelvi (nonverbális) kódok. A kommunikáció csak akkor lehet sikeres, ha a résztvevők közös nyelvet beszélnek.
- a megfogalmazott üzenet csatornán keresztül jut el a feladótól a címzettig. A csatorna lehet hallható, látható, érezhető.
- a hatékony kommunikáció feltétele a közös valóság és előismeret. A kommunikációs partnereknek megfelelő ismereteik, megfelelő tudásuk legyen arról, amiről beszélgetnek.
- a közös előzmények is nagyban megkönnyítik a felek közti kommunikációt.
- a beszédhelyzet is fontos: a kommunikációnak mindig ott és akkor, az adott helyzetben van jelentése. (kommunikáció környezete; adó-vevő viszonya)
- azokat a tényezőket, amelyek a kommunikációs folyamatot megzavarhatják, vagy az üzenetet torzítják, zajnak (kommunikációs zavarnak) nevezzük.
A kommunikáció funkciói
- A feladó valamit közölni akar, valamiről tájékoztatni akarja a címzettet. Ilyenkor a kommunikáció tájékozató szerepe az elsődleges. A feladó főleg kijelentő mondatokban ír vagy beszél. Minden közlésben előfordul.
- A kifejező szerep elsődleges akkor, amikor a feladó érzelmeit, hangulatát, érzéseit akarja közölni, ezeket gyakran felkiáltó vagy óhajtó mondatokkal fejezi ki-> érzelemkifejezés
- A felszólításokat, felhívásokat tartalmazó üzenetekben elsősorban a felhívó szerep érvényesül.
- A beszélgetés során többször éltünk a kommunikáció kapcsolattartó (fatikus) szerepével (megkérdezzük a partnert, hogy érti-e amit mondunk). Kezdő, záró vagy fenntartó lehet. Pl. Figyelj!, Képzeld el!
- Gyakran az üzenetnek a közlés mellett a gyönyörködtetés is a célja. Ezt a kommunikáció esztétikai szerepének nevezzük. Pl. szleng kifejezés (másodlagos jelentés legyen); választékos szóhasználat
- A kommunikáció értelmező funkciójának nevezzük (metanyelvi funkció) azt, amikor magáról a nyelvről a nyelv segítségével beszélünk. Pl. Megismételné?-> zavarelhárítás
A kommunikáció funkciói általában együtt vannak jelen, együtt hatnak.
Stílusrétegek
- társalgási: többnyire érzelemkifejező, felhívó funkció van jelen
- hivatalos: tájékoztatás a domináns
- tudományos: tájékoztatás
- publicisztikai: mindegyik
- szónoki: érzelemkifejezés, felhívó, esztétikai
- szépirodalmi: esztétikai
A kommunikáció típusai
- egyirányú: ha a folyamaton belül a hallgató nem töltheti be a beszélő (feladó) szerepét, pl.: előadás, TV hírek
- kétirányú: ha a beszélő és a hallgató állandóan szerepet cserél, pl.: telefonálás
- közvetlen: ha a feladó és a címzett egyszerre vesz részt a kommunikációban
- közvetett: ha a kommunikáció nem egy térben és / vagy nem egy időben zajlik, pl.: telefonálás, levelezés
Bármelyik típusról is legyen szó, a kommunikáció mindig nyelvi és nem nyelvi jelek segítségével zajlik.
A kommunikáció képlete: K=5 E (együttműködés, erőfeszítés, empátia, etika, esztétika)
A KOMMUNIKÁCIÓ |
közvetlen |
közvetett |
egyirányú |
előadás az iskolában |
televízióadás |
kétirányú |
két barát beszélgetése |
telefonbeszélgetés |
A kommunikációban vannak szóbeli és írásbeli formái. A kommunikációs folyamatban érvényesül az együttműködési alapelv.