A szövegszerkesztés lépései az anyaggyűjtéstől a megszólalásig
Retorika= szónoklattan
3 csoportja van:
- törvényszéki beszéd
- tanácsadó beszéd (álláspontunk van, afelől szeretnénk meggyőzni a hallgatóságot pl. politikai beszéd, osztályfőnök
- bemutató (alkalmi): pl. kitüntetés átadása, kiállítás megnyitása
Szónok tulajdonságai: előadó képesség, felkészültség, hitelesség
A szövegszerkesztés menete:
- Az első lépések:
(Feladat elvállalása-> értelmezés->) Témaválasztás, címadás, a témának és a kommunikációs céloknak megfelelő szövegtípus kiválasztása. (érvelő szövegnek: témajelölő cím).
A beszéd kommunikációs körülményei: kinek, milyen céllal, milyen helyzetben adjuk elő a szöveget (beszédhelyzet).
Anyaggyűjtés előtt elővázlat írása -> céltudatosabb gyűjtés. - Anyaggyűjtés: A beszédhez szükséges adtok, tények, gondolatok gyűjtése.
Forrásai: mások tapasztalatai, ismeretei -> könyvből, filmből, internetről, személyes beszélgetésből; saját ismereteink, tapasztalataink hitelesebbé teszik beszédünket. (megfigyelések, kísérletek, kapcsolatok, utazások, olvasmányok).-> következtetések levonása, egyéni ötletek -> meggyőző beszéd.
- Az elrendezés:
Pl. Venn- diagram, fürtábra, kérdések- problémák felvetése, T- tábla, szemponttáblázat.
Az anyag elrendezésekor alakul ki a beszéd váza. Csoportosítjuk az összegyűjtött ismereteket, tényeket, adatokat. Kiválasztjuk a fontosabb gondolatokat -> tételmondatok. Ezek köré rendezzük a kevésbé fontos gondolatokat, ezekből épül fel a vázlat, amiben szerepelhetnek kulcsszavak, fontosabb nevek, adatok is.
- A befogadást és megértést segítik a következő elvek:
Egység elve: a szöveg tárgyára vonatkozzon mindaz, amit mondunk vagy írunk.
Haladás és folyamatosság elve: minden mondat továbbvigye a téma kifejtését vagy új nézőpontból mutassa be azt.
A mondanivaló logikus elrendezésének elve: nem elég összekapcsolni a szövegrészeket, logikus sorrendbe kell állítani őket.
A mondanivaló arányos elrendezésének elve: a szövegrészek terjedelmét, az egyes részek kifejtettségét a szöveg egészéhez, a kommunikáció céljához igazítsuk. Nagyobb teret és időt kapjanak a fontosabb részek.
A fokozatosság elve: az összegyűjtött anyag elrendezésekor mérlegelnünk kell: mi a fontos, és mi kevésbé fontos a szöveg egészének a szempontjából. Meggyőző beszédben a fontosabb részeket a szöveg élére vagy végére kell tenni.(A szövegünk a teljesség és a befejezettség érzését keltse.)
- A szöveg kidolgozása:
Megírás szerkezeti egységek figyelembe vételével:
- bevezetés: fókuszmondat-> legfontosabb állítás. Technikák a bevezetésnél: váratlan személyes példa vagy kérdés vagy idézet; történelmi hivatkozás; tudományos adat
- tárgyalás: tételmondatok+ érvek
- befejezés: érzelmi betetőzés+ összegzés
- Megfogalmazzuk a végleges mondatokat, csiszoljuk, színezzük a szöveget.
- Kiválasztjuk a legalkalmasabb stíluseszközöket.
- Ügyelünk a nyelvhelyességre, helyesírásra.
- Előadásmód megtervezése (nem nyelvi eszközök alkalmazása).
- Az emlékezetbe vésés és az előadás:
A lényeges érveket, néhány idézetet, hatásos beszédfordulatokat, akár az egész szöveget érdemes megtanulnunk, majd próbabeszédet tartanunk à önellenőrzés+csökkenti a lámpalázat.
- Törekedjünk a spontánnak tűnő, természetes, szabad beszédre.
- A felolvasás a legkevésbé alkalmas forma nyilvános előadásra.
- Végül: A szöveg előadása.